Sådan får du en bedre nattesøvn

god søvn

Gennemsnitsdanskeren får i dag langt mindre søvn på daglig basis, end for blot få år tilbage. Dette har noget at gøre med, at danskere i dag i højere grad er præget af ting som arbejde og studier, som desværre kan gå hen og røve en hel masse tid, som egentlig burde benyttes til søvn. Her er det ikke engang altid tilfældet, at det er fordi man er i gang med at studere eller arbejde, nej blot det at man har mange opgaver der skal løses fremadrettet, kan skabe frustration og søvnløshed, selvom det egentlig ikke er tanker der på nuværende tidspunkt er relevante. Dog er der måder hvorpå du kan forbedre dine egne vilkår, for at opnå den rette mængde søvn, som desuden også vil gøre dig mere oplagt på morgendagen, og de opgaver der møder dig. Læs med her, og find ud af hvordan du kan forbedre din nattesøvn markant.

Drop koffeinen

Først og fremmest, er det vigtigt at du tager et kig på det du indtager lige inden sengetid. Det er ikke atypisk at have lyst til at drikke en kop kaffe eller lignende inden sengetid, da dette oftest omfatter hygge, men dette kan koste dig et par timer af din søvn, hvis ikke du er opmærksom på mængden du drikker. Du tænker måske, at du i stedet blot kan skifte kaffen ud med te, dog indeholder sort te eksempelvis også en vis mængde af koffein, som kan forstyrre din søvn og døgnrytme. Det samme gør sig gældende med meget sukkerholdige føde- og drikkevarer, så undgå derfor at spise og drikke den type mad alt for sent på aften, hvis du ønsker at kunne falde hurtigt i søvn. Vælg derfor hellere at drikke et stort glas vand, varm mælk eller koffeinfri kaffe, hvis du ikke føler at du kan undvære din aftenkaffe.

Sluk al elektronik

Ligesom man ikke bør drikke koffein og sukkerholdige genstanden inden sengetid, bør du heller ikke benytte dig af elektronik. Her menes der eksempelvis iPads, iPhone eller computer, som folk efterhånden er blevet glade for at medbringe i sengen inden sengetid. Som udgangspunkt bør du faktisk slukke for al elektronik mindst en time før sengetid, da du ellers kan ende med at sidde ude til langt på natten fordi din hjerne er blevet optaget af noget andet, den det at få den rette mængde søvn. Gør derfor dig selv den tjeneste, at luk ned for alt inden du lægger dig til at sove – prøv eventuelt først med en halv time, hvis du mener at en time er for urealistisk, og trap derefter langsomt ned.

Prøv en elevationsseng

En dårlig sovestilling eller seng kan også gøre meget for den mængde af søvn du får. Ligger du ubehageligt eller vender og drejer du dig flere gange om natten, for at finde den helt rigtige plads, så kan du både få fysisk og psykisk ubehag. Fysisk i den forstand at man ofte vil opleve ryg, nakke og lænd problemer ved at sove på forkert underlag, og psykiske ved at man ikke føler sig oplagt grundet manglende søvn. Med en elevationsseng har du derimod mulighed for at gardere dig mod dårlige underlag og stillinger, idet du hele tiden vil være i stand til at ændre din sengs position, alt efter hvad din krop har brug for. Undgår derfor fysiske smerte, samt mangel på energi, ved at investere i en elevationsseng, der kan bidrage til en bedre nattesøvn fremadrettet

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *